Goigs a la Mare de Déu dels Dolors -als Set Dolors de Maria Santíssima- Besalú (La Garrotxa, Girona)
|   | 
| Processó dels Dolors a Besalú. El divendres "de dolors" abans de la Setmana Santa. Foto: M. Estarriola. | 
De set espases ferida
us mirem trista i plorosa
  Verge i Mare Dolorosa
  socorreu aquell qui us crida.
...
Puix Vós sou la tresorera
de la Gràcia Divina
la vila de Besalú
que amb viva fe
en Vós espera
sia per sempre assistida
  si us reclama fervorosa.
  
|   | 
| Font: Biblioteca de Catalunya | 
|   | 
| Font: Biblioteca de Catalunya | 
  Corona de la Mare de Déu dels Dolors i Lletanies de la Verge dels
    Dolors:
|   | 
| La Mare de Déu dels Dolors de Besalú | 
|   | 
| Imatge processional de la Mare de Déu dels Dolors, a l'església de Sant
        Pere de Besalú. Foto: Josep Maria. | 
  Article per a la Revista de la Congregació de la Mare de Déu dels Dolors
      de Besalú (2019) sobre els presents Goigs:
  Així com la Corona dels Set Dolors de Maria, l’oració principal dels
      congregants de la Venerable Congregació de la Mare de Déu dels Dolors de
      Besalú, s’ha anat resant i transmetent durant moltes generacions fins
      avui, els Goigs s’han recuperat recentment. Així com es conservaven
      edicions antigues del text dels Goigs, s’havia perdut la manera de
      cantar-los. Gràcies a la recerca del Sr. Narcís Lagares i altres persones,
      es va poder refer la melodia d’aquests Goigs o Cobles que actualment es
      canten i que volen ser el més fidels possibles a com es cantaven
      antigament. Les “Cobles devotes del set dolors de Maria Santíssima de la
      vila de Besalú” es poden cantar en les Misses del Quinari com es devia fer
      antigament en les Misses del Septenari. 
  Com en tots els Goigs hi ha una Entrada que en aquest cas té la
      mateixa lletra que la Tornada. Són quatre versos que es canten al
      començar i després de cada estrofa:  
  De set espases ferida
us mirrem trista i plorosa
Verge i Mare Dolorosa
socorreu aquell qui us crida.
us mirrem trista i plorosa
Verge i Mare Dolorosa
socorreu aquell qui us crida.
  Hi tenim set estrofes que corresponen als Set Dolors de la Mare de Déu i
      una vuitena que fa referència a la devoció que li té el poble de Besalú.
      Per a les estrofes hi ha dues melodies, perquè les estrofes segona i
      quarta —segon i quart Dolor— es canten diferent.
  La denominació “Cobles” i “Goigs” venen a ser el mateix. El nom de
      “Cobles” es feia servir antigament per a deixar com més clara la divisió
      del text en estrofes o en “cobles”, aptes per ser cantades o recitades.
      Quin és el seu origen? Sembla que la popularitat d’aquests cants ve del
      segle XV o XVI i per la devoció a la Mare de Déu del Roser. Se li cantaven
      els “set goigs” o “alegries” que va tenir Maria i d’aquí ve el nom de
      “Goigs”. Entre aquests “Goigs” cal destacar la invitació de l’àngel a
      Maria a alegrar-se en el moment de l’anunciació. A l’aplicar aquest cant a
      altres devocions, encara que es diguin Goigs, a vegades toquen temes
      dolorosos com la descripció del martiri d’alguns Sants, de la Passió de
      Crist o com en aquest cas, dels Set Dolors de la Mare de Déu. Aquesta
      tradició de cantar els Goigs en lloança a Déu, la Mare de Déu, els àngels
      i els sants en certes diades i de tenir-los impresos, amb un format molt
      característic, la trobem sobretot en els territoris de l’antic Regne
      d’Aragó. En altres llocs d’Espanya no se’n troben gaires i la devoció
      popular deriva més cap a himnes o poemes de diversos tipus.
  Els Goigs solen estar impresos en una fulla de paper i en el format que
      tots coneixem. Gràcies a aquests fulls sabem detalls de la vida dels
      sants, de la història d’esglésies, ermites o capelles. Els lingüistes hi
      poden descobrir l’evolució del llenguatge. Els artistes poden gaudir d’uns
      gravats impresos sovint de gran bellesa. Els músics hi descobreixen el seu
      valor musical i melodies que s’han fet populars. Altres en valoren les
      tècniques d’impressió o el seu atractiu col·leccionista...
  Però per sobre de tot això, en paraules de l’arquebisbe de
      Tarragona,  els goigs són
      “una formosa manera de pregar”.  Es lloa a Déu, a vegades per
      la intercessió de la Mare de Déu o d’algun sant, tot cantant amb alegria i
      esperança. Són una manera de fer comunitat, perquè els goigs estan pensats
      per a ser cantats col·lectivament. Tot i que hi ha lletres i músiques que
      són les mateixes a tot arreu, moltes són pròpies de cada lloc, amb maneres
      de dir i d’expressar-se més apreciades pels fidels. La major part dels
      Goigs han estat escrits quan la litúrgia era en llatí i aquests cants en
      llengua vernacla, cantats dins l’església, són una bonica manifestació del
      sentir religiós del nostre poble i de les arrels cristianes de
      Catalunya.
  En moltes poblacions trobem edicions dels Goigs o Cobles dels Set Dolors
      de la Mare de Déu molt semblants als de Besalú. Per exemple a Cassà de la
      Selva, amb una lletra ben igual. Inclús en alguns llocs s’hi afegeix un
      vuitè Dolor, posant-hi en quart lloc el dolor de la Mare de Déu en veure a
      Jesús assotat i coronat d’espines —l’Ecce Homo—, que no hi és present en
      la versió dels Set Dolors.
  Els tres primers Dolors que es canten fan referència a la infància de
      Jesús. El primer dolor és quan Maria en el Temple
      “allà oíreu la sentència tan sentida / que Simeó a Vós proposa”. El
      segon dolor es dona per la persecució d’Herodes a la Sagrada Família:
      “cap a Egipte Vós fugíreu / treballs sens mida passàreu / per terra
        aspra i escabrosa”. I el tercer és per la pèrdua de Jesús en el Temple a l’edat de dotze
      anys, on es va quedar ensenyant als Mestres de la Llei sense que ho
      sabessin els seus pares:
      “Quan perdéreu el Messies / fonc lo ters dolor sensible / trobar-lo no
        fou possible / cercant-lo Vós per tres dies”. 
  Els quatre Dolors que queden fan referència a la Passió i Mort de Jesús.
      El quart va ser
      “quan encontràreu / Vostre Fill sense figura / i en el carrer
        d’Amargura / amb creu al coll el trobàreu...”. Quan Jesús és clavat a la Creu i la Maria contempla la seva mort
      “El cinquè Dolor tinguéreu / quan Jesús crucificaren / i ben alt
        l’enarbolaren / i quan moria veiéreu / mirant l’autor de la vida / mort,
        que vista llastimosa. El sisè dolor va ser al desclavar a Jesús de la Creu
      “quan ja mort en vostres braços / Jesús de la creu baixaren”. I el
      setè quan van posar a Jesús en el sepulcre:
      “dins la sepultura / Jesús Vostre fill tancaren / Oh que sola us
        sentíreu / Mare trista i amorosa”. 
  La vuitena estrofa o epíleg fa referència a la devoció del poble que
      canta i resa els Set Dolors de la Mare de Déu: 
  Puix Vós sou la tresorera
de la Gràcia Divina
la vila de Besalú
que_amb viva fe_en Vós espera
sia per sempre assistida
si us reclama fervorosa.
de la Gràcia Divina
la vila de Besalú
que_amb viva fe_en Vós espera
sia per sempre assistida
si us reclama fervorosa.
  D’aquesta manera, en la devoció a la Mare de Déu dels Dolors es destaca
      el sentiment de dolor de la Verge Maria davant dels sofriments del seu
      fill Jesús. Els set episodis que relaten aquests Goigs mostren com Maria
      va acompanyar al seu Fill en la seva missió de Redemptor. Així Maria rep a
      vegades el títol de Corredemptora.
  En un moment que hi ha un bon afany per a recuperar els Goigs que són una
      mostra de la fe i la devoció popular del nostre poble, també cal que
      aquests no perdin la seva finalitat de ser cantats pel poble per acudir a
      Déu, als sants o en aquest cas a la Mare de Déu dels Dolors, d’una manera
      tan nostra i tan maca. 
“Verge i Mare Dolorosa, socorreu aquell qui us crida”.
“Verge i Mare Dolorosa, socorreu aquell qui us crida”.
  Mn. Josep Maria Viñolas Esteva
  .



Comentaris
Publica un comentari a l'entrada