Cançons de bressol de Joaquim Ruyra

El nen Jesús infant a la falda de la mare.
Mare de Déu del col·legi Bell-lloc. Girona.

LA BONA NIT DE LA MARE

Amat Jesús, Jesús infant,
mon fill preneu d'amic constant
i amb vostra mà de nen petit,
Senyor, guieu-lo dia i nit.
Jesús amat, de tot perill
guardeu, guardeu mon tendre fill.

Adorme't ara ben tranquil,
del bon Jesús company humil.
Jesús tos somnis daurarà,
virtuts al cor t'implantarà.
Jesús amat, de tot perill
guardeu, guardeu mon tendre fill.

Que bona nit i dia bo
qui tot ho pot, fillet, te do
i visquis sempre an Ell sotmès:
vivint amb Ell no manca res.
Jesús amat, de tot perill
guardeu, guardeu mon tendre fill.



LA FOSCA I EL SON

Pren el son de pressa;
l'ombra vessa, vessa,
cau del cel, s'estén pel món,
tot a dintre seu se fon.
Pren el son de pressa.

Dorm la flor galana,
dorm la voliana,
dorm l'ocell a dintre el bosc,
tot s'adorm en fent-se fosc.
Dorm, oh flor galana.

Quan el dia manca,
quan l'ullet se tanca,
Déu encén a dintre el cor
nova llum amb somnis d'or.
Dorm, coloma blanca.


BRESSANT

Fill meu, dorm tou;
ton pare et guanya el sou,
ta mare gronxa el ram dels sons
per fer-te'n haure els fruits més bons.
Fill meu, dorm tou.

Fill meu, dorm tou;
ton pare et guarda un bou,
ta mare cabres, xots i anyells,
formatges rics i riques pells.
Fill meu, dorm tou.

Fill meu, dorm tou;
ton pare et guanya el sou,
ta mare et cuida dolçament
dins tèbia cambra i llit plaent.
Fill meu, dorm tou.

Fill meu, dorm tou;
l'esbart d'estels ja es mou,
immens ramat color de neu;
la lluna et guarda amb aire greu.
Fill meu, dorm tou.


EL NEN INQUIET

Vine, son soneta,
vine amb marxa lleu;
quan els nens s'adormen,
àngels són de Déu.
Res de mans-manetes,
res d'alçar cametes;
els ullets tancats
i els bracets plegats.

Ja que els àngels canten
lloes al bon Déu,
en nom teu m'hi endreço,
que ets un àngel meu.
Res de mans-manetes...

Nens que mai no creuen,
d'àngels Déu els treu;
pot cantar la mare,
no l'escolta Déu.
Res de mans-manetes...


LA NON-NON DEL JESUSET

La ventada referma, brunzint;
la Vergeta bressola son nin,
i tenen ses mans la fredor de la neu,
i sense bandoles està el Fill de Déu.
—Josep, bon Josep, estimat del meu cor:
ajuda'm, bressola l'infant, mon tresor.
—¿Com vols que t'ajudi si em mata la son
i, balba, a mes ànsies la mà no respon?
Non-non, non-non.


SOMNI DEL BON INFANT

La son-soneta va venint,
ja es va aclucant l'ullet del nin.
Tanca'l del tot, infant bufó;
jo hi posaria el meu petó.
Dorm...

Si estàs quiet, gentil infant,
àngels del cel a tu vindran.
Baixen pels somnisa les nits;
semblen iguals que nens petits.
Dorm...

Amb àngels, doncs, podràs jugar,
plàcids de cor, de riure clar,
gais com ocells, purs com la neu.
Vegin-te amb ells els ulls de Déu.
Dorm...

Demà matí m'explicaràs
totes les coses que en sabràs.
L'ull se't farà més lluminós,
flaire del cel tindrà ton cos.
Dorm...

Mare de Déu del silenci
La Pililla (Piedralaves, Àvila)

Comentaris