Goigs a la Mare de Déu del Remei de Pal (Andorra)

GOIGS EN LLOANÇA DE LA MARE DE DEU DE PAL

Mare de Déu del Remei o Mare de Déu de Pal
Església de Sant Climent de Pal (Andorra)
Retall d'una foto de raul ruiz

Cantarem amb alegria
vostres eternals llaors:
Excelsa Santa Maria,
que de Pal sou sol d'amors.

Fou gran goig, Verge sagrada,
quan l'Angel vos aportà
des del Cel l'alta ambaixada
de l'Etern que el món crià.
En Vós, Déu s'encarnaria
per salvar els pecadors.
...
Verge i Mare, llum i guia,
conhort del qui us prega amb fe,
far que ens feu de la nit, dia,
i apoi que el feble sosté.
Puix Vós ens sou companyia,
alleugiu nostres dolors.


Edició del 1974. Font: Josep Maria Fabregat

viquipèdia. La Mare de Déu del Remei de Pal és una de les sis verges romàniques a Andorra. Observem Maria, que sosté el nen amb la mà esquerra i amb la dreta agafa un objecte que s’ha interpretat com una poma o una bola del món. Ambdós porten corones, tot i que la de la Mare de Déu està lleugerament deteriorada.
És una talla de fusta, amb restes de pintura, datada de finals del segle XII o inicis del segle XIII. Avui dia se situa en una capella lateral, però devia ocupar una posició central a l’absis romànic, abans de la transformació de l’edifici. Es tracta d’una obra que pertany al final del període romànic però que ja mostra trets de l’estil gòtic. Per exemple, la posició del nen Jesús, assegut de costat, o el tractament detallat dels plecs de la roba.
Els rostres, d’expressió austera, tenen formes arrodonides, característica que contrasta amb les línies més rígides del romànic. De fet, aquesta talla és la verge romànica més influenciada pel gòtic que es conserva a Andorra.

Església de Sant Climent de Pal
Foto: Cdani

Foto: Josep Maria

Retaule barroc de Sant Climent de Pal
Foto: Maria Rosa Ferre



Comentaris